Tårta med rabarber – årets nationaldagstårta

Vad bjuda på på självaste nationaldagen? Självklart svenskt så det förslår! Jaaaa jag vet jag har trillat in på Rabarber, men det är faktiskt INTE mitt fel att det är en strålande rabarbersässong just nu. Och det råkar faktiskt vara både jordgubbar och lemoncurd i tårtan oxå!

Recept från Norska Maison Mat & Vin, Nr 2 Maj 2010. Bakad på Danmarks nationaldag! Heja Norden!

Rabarber från favoritfasterns bestånd, lite snabbhandling så där på söndagskväll och så gjorde jag, vad som var världens enklaste tårtbotten. Den kvalar in under kategorin, det blev som i receptet. Vad som sedan hände vet jag inte för slutresultatet såg långt ifrån ut som i tidningen – tur då att det smakade himmelskt! Betyget blev nog mycket väl godkänd för gästerna tog om och om igen!

Att tänka på innan:
* stänka cidern – behövs nåt liknande som när man stänker tvätten när den skall strykas. Jag skvätte lite lätt tyckte jag men jag tror det blev alldeles för mycket och tårtbottnarna, om än fantastiskt saftiga, så rann det ut och över så att säga.
* Frostingen – det står ca 600g florsocker, med noten att inte ha i för mycket för att frostingen blir för styv och svår att bre ut. När jag hade haft i 550g så var smeten stel och jättesvår att bre ut, men rann sen liksom av. En förklaring kan vara dagens olidliga värme?

Tårtbotten:
5 ägg
150 g socker
150 g mjöl
1 tsk bakpulver

  1. Sätt ugnen på 160 grader.
  2. Använd form med löstagbar botten, sätt i bakplåtspapper och smörj formen.
  3. Vispa ägg och socker luftigt. Det står styvt, men det fick jag inte till.
  4. Blanda mjöl och bakpulver och blanda försiktigt ner i äggvispet.
  5. Häll smeten i zick zack mönster ner i formen.
  6. In i ugnen på 160 grader i 45 minuter.
  7. Låt kallna på galler.
Rabarberkompott:
450 g rabarber
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
50 g jordgubbar (ca 2 jordgubbar)
  1.  Rensa och dela rabarbern
  2. Låt rabarbern småkoka med socker och vaniljsocker i 3-4 minuter
  3. Dela jordgubbarna och lägg i bland rabarbern.
  4. Låt koka tills rabarbern är mjuk, ca 2 minuter.
  5. Kyl ner.
Lemoncurd: fuskade och köpte färdig.Glassyr:
3 äggvitor
ca 600 g florsocker
1 tsk citronsaft

  1.  Vispa äggvitorna till maräng.
  2. Blanda i florsockret och citronsaften.
  3. Vispa vidare tills florsockret har lösts upp och glassyren blivit seg som maräng.
  4. Viktigt att det inte blir för segt så att det blir svårt att smeta ut över kakan.
Så själva monteringen, dvs Tårtan:
1 tårtbotten
3 dl vispgrädde, vispad
ca 0,5 dl äpplemust
Ätbara blommor – jag ersatte med silverkulor.
  1.  Dela tårtbotten i tre delar.
  2. stänk äppelmust över delarna.
  3. Lägg nedersta delen på ett fat och fördela halva rabarberkompotten och hälften av grädden över.
  4. Gör samma sak med lager två.
  5. Lägg på överdelen och bre över ett lager lemon curd.
  6. Täck kakan med glassyren.
  7. Använd en gaffel för att ”rufsa” till glassyren.
  8. Dekorera med blommor eller vad som känns bäst.
Kommentera

